Saturday, June 5, 2010

Kembara Raudhah 10:Hantaran Perkahwinan 2010

Satu lagi gubahan hantaran oleh mak telahpun diambil oleh pelanggan mak dr Changlun
Gubahan hantaran ditempah oleh Kak Zarina dah siap digubah, sedang menunggu untuk dibawa pulang.

Sejambak bunga ros, segugus belimbing buluh dan sekudup agar2 gulung

Jambangan bunga ros


Semayang bunga rampai kasih


Pandangan hadapan mayang bunga rampai kasih



Sejambak bunga ros dan segugus belimbing buluh



Agar-agar gulung tradisional yang dibuat dan disusun oleh mak. Nasib baik hari ini agak panas bolehlah mak jemur agar2 tu sebelum dipotong dan digubah. Sepatutnya tempahan dibuat lebih awal barulah agar2 dapat dijemur lebih lama utk memastikan agar2 tahan lebih lama. Harganya RM 50. Walaupun tidak serumit halwa betik tapi prosesnya agar sukar, mesti sukatan dan cara memasaknya betul dan cepat diloyang sebelum digulung. Kalau tidak agar2 gulung kurang berkualiti.

Satu lagi gubahan halwa betik mak. Harganya RM 60. Berupa jambangan bunga ros digabung dengan bunga tulip dan bunga nyior serta halwa belimbing buluh.

Resipi agar2 gulung makku yang diubahsuai gaya penataannya oleh adikku Nordin. Ini percubaan pertama adikku. Dia berbakat tetapi kurang kesungguhan untuk menjadikannya sebagai pekerjaan sampingan. Harganya RM 50.



Halwa betiiku makku yang digabungkan bersama halwa belimbing buluh. Mak hadiahkannya kepada anak saudara sepupuku Khairani Mustaffa sempena majlis perkahwinannya pada hari ini 6.6.2010.


Halwa betik bersama halwa belimbing buluh. Rasanya manis sebab dah jadi halwa. Halwa mak tiga warna tanpa pewarna tiruan, semuanya warna asli buah betik. Bukan senang nak dapat buah betik pelbagai warna dengan isi yang tebal. Aku terpaksa bawa mak beli betik di rumah orang, sebab betik yang kami tanam tak pernah menjadi mungkin tanah tak sesuai.

Halwa betik mak yang telah ditempah oleh pelanggan makku. Semua hantaran di atas berharga RM 60. Harga ini adalah berpatutan dengan harga kemahiran seni ukiran tangan dan proses menghalwakan buah-buahan tempatan yang telah diusahakan emakku sejak 40 tahun yang lalu. Nak tau, cap ibu jari tangan kanan makku dah tak dapat dikesan oleh mesin pengimbas cap ibu jari. Hal ini kusedari ketika mak ke kaunter pengeluaran tabung haji sebulan yang lalu. Nasib baik cap ibu jari kiri masih boleh dikesan. Hal ini berlaku mungkin kerana terlalu lama mak mengukir buah betik yang mengandungi getah yang agak tajam sehingga menghauskan urat-urat cap ibu jari tangan kanan mak. Apa macam, cantik tak? . Nanti ada lagi gubahan corak baru aku akan paparkan di ruang ini. Jika berminat sila hubungi 04-9291437 (Mak Lang Jah Pak Lang Din).





























1 comment: