Friday, June 11, 2010

Kembara Raudhah 12: Wanita yang paling bahagia di dunia

Buku tulisan Dr. 'Aidh al-Qarni berjudul Wanita Yang Paling Bahagia Di Dunia belum selesai ku baca, namun aku bagi 5***** per 5***** sarat dengan nasihat dan motivasi kepada para muslimah. Buku ini aku beli sebagai kenangan di Dar Al-Zaman Book Shop berhampiran Masjid Nabawi.

Setiap apa yang Allah tentukan kepada kita hendaklah diterima dengan penuh redha. Allah membuka peluang kepada kita untuk merintih jalan ke syurga seandainya amanah besar ini dapat kita tunaikan dengan mengikut jalan yang benar. Bertaubatlah segera andai kita ada melakukan kesilapan sepanjang kita menunaikan amanah ini. Insyaallah Allah akan membantu kita sekiranya kita selalu memohon bantuan Allah untuk sentiasa berzikir kepadaNya, bersyukur kepadaNya dan bersabar melakukan ketaatan kepadaNya dengan sempurna.

Aku pernah tertarik dengan nama Ummu Hani ketika membaca buku berjudul 90 wanita pilihan.Waktu itu aku sarat mengandung anak yang bongsu. Malah nama anakku juga kucadangkan kepada arwah suami hasil inspirasi nama Ummu Hani. Rupa2nya ketetapan Allah buatku adalah begitu. Sungguh Allah Maha Berkuasa.

Beliau ialah sepupu nabi S.A.W. Beliau menolak lamaran nabi kerana takut tidak dapat menunaikan tanggungjawab isteri dengan sempurna memandangkan beliau mempunyai anak2 kecil yang perlu diberi perhatian, yakni beliau begitu mengasihi anak2nya. Nabi bersabda seorang wanita yang mengasihi anak-anak yatim dan sanggup membelakangkan kepentingan dirinya, di syurga nanti akan berada dekat dengannya umpama rapatnya kedudukan jari-jari tangan kita.

Justeru jgnlah bersedih dengan kekurangan kita kerana Allah telah memilih kita untuk mencetak generasi Rabbani insyaallah dengan bantuan Rabb Yang Maha Mengasihani dan Maha Mengetahui. Arwah pernah cuba menulis di akhir2 hayatnya kerana katanya tulisan yang bermanfaat yang kita wariskan juga merupakan jariah. Aku tak pandai menulis, tetapi ingin kongsikan ilmu yang bermanfaat yang aku dapat daripada pembacaanku buat semua yang berminat. Andainya aku pergi dulu, anak2ku dapat membaca ilmu yang cuba aku panjangkan ini dan tulisan di alam maya ini sukar utk hilang. Anak2 juga boleh menyambung tulisan ini insyaallah.

No comments:

Post a Comment