Saturday, June 5, 2010

Kembara Raudhah 9: Salam Musim Kenduri Kahwin

Tahniah kepada semua pengantin baru dan ibu bapa pengantin. Hari ini 6.6.2010 terlalu banyak jemputan kenduri kahwin. Satu pun aku tak dapat hadir kerana demam selsema. Namun kenduri rumah sepupuku Bang Pa Kak Um kenalah pergi walaupun hidung masih gatal dan berair, asyik2 bersin saja cos ini majlis kenduri kahwin yang terakhir. Tadi aku dapat mesej dpd ateh bhw mak mertuaku di Pt Buntar jemput kami sekeluarga ke majlis kenduri anaknya PakTam pada 3 Julai nanti. Dan tak disangka2 Kak Bi Abg Desa pengasuh Ammar dan Muaz dulu call aku setelah 6 tahun terputus hubungan dia jemput aku ke majlis kenduri anaknya Sazila, dulu aku mengajar di SMK Seri Perak dia baru tingkatan 1. Katanya dapat no telku dpd Cg Faizal Ahmad kawan baik arwah yang juga dah lama terputus hubungan. Aku dah lama tak ke Parit Buntar, memang teringat sangat nak menziarahi sdra arwah di sana namun apakan daya aku tak berani drive sendiri. Nak mengajak adik2 semuanya ada urusan peribadi, urusan kerja dan sebagainya. So entah bila aku boleh ke sana.

Dalam pada itu makku pula tak menang tangan nak siapkan tempahan hantaran halwa betik, halwa belimbing buluh dan agar2 gulung untuk majlis perkahwinan. Almaklum badan dah tua dengan sakit kencing manis mak selalu keletihan. Disebabkan kerja itu menjadi minat mak dan rutinnya sejak dulu, malah wang hasil hantaran itu jugalah menjadi sebahagian daripada pendapatan ibubapaku membesarkan kami 10 beradik mak tetap sanggup terima tempahan. Kali ini aku dan adikku yang membantu apa yang patut bila mak letih untuk menggubah hantarannya. Nak buat halwa betik ini perlukan minat, bakat seni, kesungguhan, ketelitian dan kesabaran yang tinggi barulah hasilnya berkualiti tinggi. Itu yang aku tak dapat nak ikut jejak mak. Kerja yang rumit dan mengambil masa. Hantaran agar2 gulung pula tidaklah serumit halwa betik namun aku belum lagi belajar daripada mak ilmu tersebut. Tengoklah bila2 masa yang sesuai nanti aku mesti belajar daripada mak.
Sapa2 yang berminat bolehlah menempah daripada mak, biasanya untuk halwa betik perlukan tempahan selewat-lewatnya 2 minggu lebih awal, agar2 gulung 1 minggu lebih awal supaya mak boleh buat persediaan. Hantaran ini boleh tahan antara 2 - 3 minggu jika kena cara menyimpannya.

No comments:

Post a Comment