Sunday, June 6, 2010

Kembara Raudhah 11: Kem Motivasi

Musim cuti dipenuhi dengan pelbagai iklan program motivasi dan kem motivasi untuk anak-anak. Para waris yang bekerja tentu sekali memikirkan banyak perkara jika anak dibiarkan tinggal di rumah bersendirian sementara menunggu ibubapa pulang dari bekerja. Bagi yang darjah enam, tingkatan 3 dan 5 pastinya masa cuti penuh dengan tuisyen swasta mahupun yang dianjur oleh pihak sekolah. Tapi kalau tuisyen sampai tak ada masa balik kampung jenguk datuk dan nenek serta sedara di kg. tentu mendtgkan masalah juga kpd ibubapa. Eloklah seminggu saja tuisyen, seminggu masa utk mengeratkan hubungan silaturrahim. Dulu masa cuti sekolah selalu aku pergi bermalam di rumah bapa sdra, ibu sdra, tidur bawah ketiak tok, main pondok2 bersama2 para sepupu, sbb tu hubungan kami rapat. Hal sebaliknya berlaku pada anak2ku, mereka jauh dari keluarga sebelah arwah abah mereka kerana aku tak boleh bawa mereka bercuti ke Pt. Buntar, sesekali bapa saudara dan ibu saudara mrk dtg berziarah tapi mrk spt janggal utk lebih mesra krn jrg2 berjumpa. Insyaallah aku kena usahakan sst utk kembali mrptkan hubungan antara anak2ku dgn keluarga sebelah arwah abah mrk.


Oleh krn aku tak dpt kemana2, jadi untuk mengelakkan masa anak terbuang tanpa aktiviti yang berfaedah maka aku pejamkan mata hantar anak-anak mengikuti kem-kem motivasi anjuran konsultan motivasi mahupun NGO tertentu. Ada bayarannya mencecah ratusan ringgit. Pening memikirkan belanjanya namun pening lagi memikirkan anak-anak bersendirian khususnya bg ibubapa yg tak dpt bercuti bsm2 anak2 di rumah. Almaklumlah cuti sekolah 2 minggu, panjang tu. Larat manalah ibu bapa nak pastikan anak2 mengikuti jadual yang ditetapkan sendiri tanpa ada sebarang pemantauan. Inilah harga yang perlu dibayar oleh ibubapa yang bekerja. Nak di post lama2 di kampung pun, datuk dan nenek bukannya kuat lagi kudratnya.


Aku pun apa kurangnya, hantar juga anak2 ke kem Motivasi. Pejam mata hantar Ammar ke MAP Training pada 29-30 Mei. Hantar Muaz ke Kelantan 3-5 Jun. Hantar Hani n Aishah ke TAMU Perlis 4-7 Jun 2010. Mudah-mudahan ada kebaikan untuk mereka. Bukan sedikit belanja yang perlu tapi demi anak2 ibubapa tetapkan melunasinya. Ketika mengikuti tip keibubapaan yang disampaikan oleh Dr. Tg Asmadi Tg Mohammad, banyak ilmu yang aku pelajari, sesetengahnya sudah diketahui tetapi ibubapa perlu juga dimotivasi dan diingatkan semula tentang gaya keibubapaan yang betul agar anak2 dapat dididik dengan cara yang betul. Mungkinkah kita pernah menjadi ibubapa yang derhaka kepada anak2nya? Semoga kita menjadi ibubapa yang sentiasa bertaubat kepada Rabbnya atas kekhilafan yang berlaku asbab kita hamba yang lemah.

Bagi cikgu-cikgu inilah masa untuk berehat, tetapi tetap perlu mengadakan kelas tambahan masa cuti, periksa kertas jawapan murid cos buka sekolah nanti perlu segera kick-in markah. 10.6.2010 periksa PTK pula, hari-hari kenduri kahwin, kenduri berkhatan dan macam2 lagi aktiviti kemasyarakatan yang mesti diikuti. Pandai-pandailah susun rancangan masing-masing agar masa cuti dilalui dengan penuh berkualiti.

No comments:

Post a Comment