Sunday, June 13, 2010

Kembara Raudhah 13: Apabila Kematian Datang Menjemput


Bila Izrael datang menjemput, terkujur badan di pembaringan, selimut putih membalut badan. Tinggallah harta, tinggal saudara, tinggal semua. Hanyalah amal kita di dunia dibawa pergi. Datanglah Mungkar dan Nangkir menyoal kita, Siapa Rabb kamu? Siapa Imam Kamu? Siapa Nabimu? Mana Kiblat Kamu? Apa Kitab Kamu? Allahhu Rabbuna, Allahhu Rabbuna, AlQuran Wa Imamuna............................ dan seterusnya jawapan kita Insyaallah. Bukannya aah....aah aku tidak tahuuuuu, aku tidak tahuuuuuu. Nauuzubillahiminzalikk.


Baru-baru ini penduduk Kg digemparkan dengan kematian seorang tua yang disedari mungkin sehari dua yg lalu telah meninggal dunia seorang diri. Mayatnya hampir membengkak. Petang Khamis lalu adikku terserempak dgnnya di Pekan Tunjang. Selalunya dia ke Pekan Tunjang mencari makanan dengan motornya setelah lama kematian isterinya. Petang Sabtu lalu cucunya dtg utk menziarahinya seperti selalu setelah panggilan telefonnya tak berjawab, rumah pula berkunci dari dalam. Jadi mereka pecahkan pintu setelah panggilan tidak dijawab. Tiba2 Innalillahiwainnailaihirajiuun, datuknya telah meninggal dunia seorang diri di atas katil dalam biliknya. Khabarnya dia tidak brp sihat sebelum ini, anaknya nak bawa ke rumah mereka, tp dia tak mahu. Jadi anaknya pesan supaya pengusaha kedai makan hantar makanan kepada ayahnya. Malangnya Jumaat dan Sabtu dia tak hantar sebab pintu berkunci. Fikirnya tentu dia ikut anaknya pulang. Rupa-rupanya tidak.


Kematian adalah pasti. Bila, di mana, bagaimana caranya kita tidak tahu. Arwah bapaku meninggal ketentuannya semua anak-anaknya pulang bercuti. Anak banyak belum tentu semua akan dapat menjaga kita sehingga akhir hayat kita. Yang hidup perlu muhasabah diri, hal ini salah siapa? Yang pasti ketentuan Allah sudah pasti. Semoga Allah mengampunkan segala dosa2nya dan ditempatkan bersama hamba2nya yang beriman. Kita pula bagaimana? Belum pasti, namun doa kita biar mati dlm husnul khatimah. Insyaallah. Walluhua'lam

No comments:

Post a Comment