Saturday, May 8, 2010

Kembara Raudhah 5: Salam Selamat Hari Ibu

Besok 9 hb. Mei.2010, seluruh dunia menyambut Hari Ibu. Begitulah setiap tahun berlalu. Aku pun ambil kesempatan mengucapkan selamat Hari Ibu buat semua ibu-ibu especially buat Ibuku tersayang Hjh Khalajiah bt Hanapiah. Ibuku seorang yang tabah dalam menghadapi dugaan daripada Allah semenjak usia awal perkahwinan hingga kini tinggal ibu seorang meneruskan kehidupan tanpa pak di sisi. Teringat kata-kata arwah suami tentang ibuku. Katanya mak seorang yang sabar tatkala dia melihat mak begitu sabar sekali menyiang anak-anak ikan puyu dan haruan yang ditangkap oleh adikku. Tak seekorpun dibuangnya. Kalau aku pasti yang anak-anak ikan tu aku buang saja, tak sabar nak sudahkan kerja. Memang benar kata-katanya kalau direnung sejarah kehidupan ibuku selama ini. Aku bangga punya ibu yang tabah menghadapi kehidupan di dunia yang fana ini. Tatkala melihat keadaaan mak sewaktu beliau sedang lena, kasihan mak badannya sudah kurang kudratnya, wajahnya menunjukkan keadaannya yang semakin keletihan ditelan masa. Semoga aku sempat berbakti lagi kepada ibuku. Semoga esok aku sempat meraikan Hari Ibu bersama-sama ibuku. Sebenarnya selama-lamanya adalah Hari Ibu walaupun hayat ibu telah tiada. Doalah kepada ibu tanda ingatan kasih sayang anak-anak buat ibu tercinta.

No comments:

Post a Comment