Monday, December 6, 2010

Kembara Raudhah 36. Hijrah 1432


 Selamat datang  tahun 1432H. Apakah sudah terlaksana segala azam dan impian kita sebelum ini? Jika ya alhamdulillah, jika belum teruskan berusaha mencapainya. Yang penting kita menjadi lebih baik dari hari semalam pada setiap hari. Bolehkah? Insyaallah, aku pun masih terus berusaha. Kita hamba yang lemah banyak buat silap dan sering juga alpa. Moga Allah terus membimbing kita dengan hidayahNya dan kita tidak tersasar dari siratolmustaqiim.

 Hijrah memang Sunnah  para Nabi. Memang wajar kita mengikuti sunnah ini kalau tak hijrah tempat tinggal, tempat kerja, tempat belajar pun yang penting kita mesti berhijrah dari kurang ilmu, iman dan amal.  Hijrah ini memang amat berkesan di hati. Aku dan kita semua dapat melihat susah payah Nabi memperjuangkan penyebaran agama Allah sehingga kita di sini turut mendapat hidayah Islam. Ternyata 13 tahun dakwah Nabi di Kota Madinah penuh dengan ranjau dan duri waima tekanan, cercaan, kata nista, siksaan dan cubaan membunuh dikenakan kepada Nabi dan para sahabat ketika itu daripada kaum Musyrikin Mekah. 

Akhirnya Allah mewahyukan supaya Nabi berhijrah ke Madinatul Munawwarah utk memulakan dakwah di sana seterusnya membina negara Islam yang pertama di muka bumi ini. Selepas perjanjian Aqabah pertama kemudian  yang kedua dimeterai dgn penduduk Madinah yang dtg mengerjakan upacara tradisi di Kaabah pada bulan Zulhijjah , maka Nabi sejak awal Muharram lagi telah mengarahkan seorang demi seorang, sekumpulan demi sekumpulan para sahabat untuk berhijrah ke sana sehinggalah pihak Kaum Musyrikin mula menyedari akan penyusutan jumlah umat Islam di Kota Mekah. Selepas itu mereka merancang untuk membunuh Nabi. Perancangan Allah mengatasi segalanya, Nabi tahu perancangan musuh. Setelah menyusun strategi dgn teliti pada malam 28 Safar Nabi pun berhijrah bersama Abu Bakar. Tempat tidur baginda Ali yang baring utk mengelirukan musuh. Nabi keluar dari rumahnya bersama Abu Bakar dgn selamat walaupun dikepung oleh musuh setelah membaca satu ayat dalam surah Yasin pada pasir lalu di lempar kepada musuh menyebabkan musuh tertidur. 

Baginda jalan berundur kebelakang dari Kota Mekah iaitu ke  Gua Thur utk mengelirukan musuh. Tiga malam baginda di situ bersama Abu Bakar. Di sinilah kita menyaksikan betapa kasih sayang seorang sahabat terhadap kekasih Allah. Abu Bakar rela kakinya digigit binatang berbisa dan menanggung kesakitan daripada menggerakkan Nabi bangun dari tidurnya. Asma pula merupakan gadis sunti yang berani membawa makanan kepada Nabi dan ayahandanya demi melancarkan hijrah Rasulullah.  Baginda berhijrah ke Madinah menaiki unta dengan Abdullah b.  sebagai jurupandu yang pakar akan perjalanan ke sana. Baginda tidak melalui jalan biasa sebaliknya mengambil jalan di pinggir laut supaya musuh terkeliru. Abdullah bukan orang Islam tetapi beliau amanah dalam membantu hijrah Nabi. Justeru kafir zimmi di negara kita selagi tidak menentang agama Allah  perlu ditunaikan hak mereka.

Akhirnya perjalanan merentasi padang pasir dan gunung ganang yang gersang sejauh 420 km berjaya ditempuhi oleh Nabi dan Abu Bakar dengan selamat. Bayangkanlah betapa sukarnya perjalanan hampir 2 minggu Nabi menempuhi panas terik dan dingin malam di padang pasir demi menegakkan agama Allah di tempat yang menjanjikan cahaya yang lebih terang untuk agama Allah dan umat Islam seluruhnya. Tempat yang pertama Nabi berhenti dan solat ialah di Quba.  Tak hairanlah kalau sesiapa yang dapat berwuduk dari rumahnya kemudian bersolat sunat dua rakaat di masjid Quba mendapat pahala seumpama pahala orang yang melakukan umrah. Kemudian nabi meneruskan perjalanan sehingga tiba di depan rumah Abu Ayub Al Ansari unta tunggangan Nabi pun berhenti .Hari tersebut ialah 12 Rabiulawwal bersamaan tarikh hari lahir baginda. Lalu nabi menginap di situ. Akhirnya tempat tersebut dibina Masjid pertama di Madinah iaitu Masjid Nabawi. Kedatangan Nabi disambut meriah oleh kaum Ansar dari suku Aus dan Khajraz dan para sahabat yang terlebih dahulu tiba di sana. Dendangan nasyid tolla'al badru alaina, minthani yatil wadaaa'g wajjabatssyukrualaina, madaallillahidaai' berkumandang penuh kegembiraan menyambut ketibaan Rasulullah.

Selepas 17  tahun hijrah Nabi berlaku, atau selepas 7 tahun Nabi wafat barulah Saidina Umar al Khattab bersama para sahabat bermusyarah untuk memilih bulan permulaan bagi tahun hijr umat Islam. Hal ini kerana urusan pentadbiran surat menyurat ketika itu menjadi sukar kerana umat islam hanya ada bulan tetapi tiada tahun. Para sahabat bersepakat memilih bulan Muharram sebagai permulaan tahun hijr berdasarkan alasan permulaan Hijrah Nabi sebenarnya perancangannya bermula sejak awal Muharram lagipun selesai bulan Zulhijjah kebanyakan jemaah haji pulang ke kampung halaman dalam keadaan suci bersih daripada noda dan dosa seperti bayi baru dilahirkan. Maka Muharram layak menjadi bulan pertama kaledar hijrah sesuai untuk umat Islam memulakan buku baru dalam kehidupan mereka.

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1432 DAN SEMOGA BERTAMBAH ILMU, IMAN DAN AMAL BUAT ANAK-ANAKKU, SEMUA SAUDARA MARA DAN PARA SAHABAT SERTA PEMBACA BLOG INI.

No comments:

Post a Comment