Monday, August 9, 2010

Kembara Raudhah 23:Kelab Keluarga Sihat 123

Hari ini tanggal 9.8.2010, genap tiga hari Kelab Keluarga Sihat 123 yang aku usahakan di No. 6 Taman Mentari bersebelahan Masjid Al A'ala di Jitra beroperasi. Kelab ini aku usahakan di rumah adikku yang bakal dijadikan homestay. Sementara homestay ini belum beroperasi maka aku park kelab aku di situ buat sementara.

Aku hanya perkenalkan kepada saudara mara dan rakan sejawat sahaja. Misi kelab ini ialah nutrisi sihat 123. Kelab ini bertujuan untuk educate masyarakat tentang tabiat pemakanan yang sihat khusus sarapan pagi dan kepentingan air untuk tubuh badan serta kepentingan mengelakkan stress agar organ-organ dalam badan kita tidak cepat rosak.. Selain itu kelab ini juga beroperasi untuk menyediakan sarapan pagi yang sihat kepada rakyat Malaysia di samping memberi kasih sayang sesama manusia. Kasih sayang dalam bentuk mendengar masalah client, memberi nasihat, panduan dan sokongan padu ke arah mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat. Kini kematian disebabkan penyakit lifestyles diseases seperti heart attack, jantung, diabetes, angin ahmar, strok, darah tinggi, batu karang dan lain-lain adalah antara punca-punca utama kematian dan kes rujukan di hospital seluruh dunia. Malah rakyat Malaysia adalah rakyat yang paling gemuk di dunia. Rakyat Kedah pula memegang rekod pesakit kencing manis tertinggi di Malaysia. Semua penyakit berpunca daripada perut sebagaimana sabda Nabi SAW. Oleh kerana Allah lebih sayang kepada porang mukmin yang sihat berbanding orang mukmin yang tidak sihat, justeru patut sangat kita orang Islam berusaha untuk mempertingkatkan tahap kesihatan kita.

Aku berminat untuk membuka kelab ini setelah 8 kali mencuba sarapan ini berturut2 dan hasilnya aku kini lebih sihat, tiada lagi demam, sendawa angin yang teruk, gastrik, migrain dan muntah2 hingga bersimpul ususku. Hari ini hari ke 13 aku bersarapan dengan nutrisi ini. Syukur alhamdulillah kerana Allah mempertemukan aku dengan makanan yang dapat menyelesaikan masalah kesihatan yang aku alami selama ini. Aku berharap dapat menolong orang lain untuk jadi lebih sihat. Berdakwah ke arah hidup yang sihat demi ibadat kita kepada Allah. Bila sel badan sihat, organ dan tubuh juga jadi sihat dan cergas. Insyaallah kita akan lebih bertenaga untuk mencari nafkah dan beribadat kepadaNya.

No comments:

Post a Comment