Thursday, August 26, 2010

Kembara Raudhah 23: Mencari Lailatul Qadar


Sedar-sedar sudah 17 hari kita berpuasa. Semakin hampir dengan 10 malam terakhir. Malam-malam yang menuntut kita melipatgandakan lagi ibadat kita kepada Allah, sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW. Baginda mengejut isterinya daripada tidur supaya bersama-sama melakukan Qiyamullail.

Bagaimana dengan kita? Semoga kita juga melipatgandakan ibadat kita dan dipilih Allah untuk bertemu dengan satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan atau 83 tahun iaitulah malam Lailatulqadar. Kalau nak buat persiapan apa-apa pun biarlah kita selesaikan terlebih dahulu sebelum menginjaknya 10 malam terakhir. Moga-moga yang terbaik daripada Allah adalah untuk kita sekeluarga insyaallah.

Sayu rasanya bila memikirkan Ramadhan semakin hampir meninggalkan kita. Lagi sedih bila memikirkan ada orang yang belum semalampun menunaikan ibadat terawih. Banyakkanlah bersedekah, berusahalah membaca al-quran sehingga khatam dan lain-lain ibadah semoga universiti Ramadhan ini dapat mendidikdan memersih jiwa kita menjadi lebih mulia dan suci di sisiNya. Dan kita akan grad dengan pangkat paling cemerlang.

Boleh atau tidak bergantung kepada usaha kita untuk mencapainya dengan syarat ikhlas kerana Allah. Marilah kita bersama-sama mencari mardhatillah di bulan penuh barakah ini dan melanjutkannya dalam kehidupan kita seterusnya.

No comments:

Post a Comment