Wednesday, July 14, 2010

Kembara Raudhah 20:Apabila anak anda telah akil baligh


Antara sedar dan tidak, tiba-tiba anda terkejut apabila anak anda memberitahu anda bahawa mereka telah akil baligh. Maknanya masa begitu cepat berlalu, dulunya anak anda masih kanak-kanak tetapi kini mereka telah menjadi anak dara sunti mahupun anak teruna. Maknanya terkadang anda terlepas pandang perubahan pada diri anak anda kerana anda tidak peka atau terlalu sibuk. Sebagai ibu atau bapa terasa seronok juga sebab anak semakin menginjak dewasa, tapi takut pun ada sebab perhatian terhadap mereka mestilah lebih berat berbanding dulu. Kadang-kadang terasa mengapa terlalu cepat mereka akil baligh, tetapi itulah hakikatnya tumbesaran anak-anak zaman ini dipengaruhi juga oleh aspek pemakanan.

Anak yang akil baligh mesti diingatkan tentang banyak perkara berkaitan hukum-hakam orang yang telah akil baligh. Pergaulan mereka mesti dipantau agar sentiasa dalam syariat agama. Memang aku sedikit takut kalau-kalau tak dapat memastikan anak yang menginjak dewasa ini tumbuh menjadi generasi Rabbani. Nasib lebih baik jika anak-anak diberi pendidikan agama sedikit-sebanyak mereka pandai mengatur hidup mengikut kehendak syariat, namun ibubapa tak boleh sewenang-wenang menyerahkan tugas kepada guru-guru di sekolah semata-mata.

Apa-apapun anda tetap perlu melalui masa ini apabila masanya telah tiba. Semoga Allah membantu anda melalui detik-detik ini dengan jayanya.

No comments:

Post a Comment