Wednesday, July 7, 2010

Kembara Raudhah 19:In-house training di Pulau Payar

Indahnya pemandangan laut di Pulau Payar, Langkawi.


Di sinilah terdapatnya bbrp banglo berharga RM 1 juta sebuah, warna merah, putih dan kuning, itulah projek Gajah Putih zaman MB Kedah Syed Razak, mumbazir, lastly org bunian yg duduk kat situ. Alangkah baiknya jika banglo itu dibaik pulih dan digunakan drp dibiarkan kosong.
Lihat, begitu jernih air laut dan begitu banyak anak-anak ikan berenang di sini
Taklimat daripada pegawai Taman Laut Pulau Payar
Jeti Pulau Payar, menunggu bot untuk pulang jam 3.00 petang
Bersama rakan sejawat dan anak-anak cuba snorkeling.
Banyak sungguh anak-anak ikan pelbagai jenis termasuklah jenis ikan Yu pun ada, pantang diberi makanan, pasti banyak ikan berkerumun di situ. Subhanallah.


Baru2 ini Panitia Geografi sekolahku menganjurkan kursus dalaman berkaitan dengan pendidikan alam sekitar di Pulau Payar.Pulau Payar merupakan satu-satunya taman laut di Pantai Barat Semenanjung. Laut sekitar pulau ini merupakan lubuk ikan yang menjadi idaman para nelayan. Namun demi memelihara hidupan akuatik di sini, pewartaan taman laut telah dapat menyelamatkan hidupan terumbu karang dan ikan-ikan di sini daripada menjadi mangsa kerakusan manusia.

Ramai juga rakan sejawat yang mengikuti program ini dengan membawa ahli keluarga masing-masing kerana kos tambang lebih murah iaitu RM 90 dari Kuala Perlis ke Kuah dan ke Pulau Payar pergi dan balik. Lebih kurang 55 orang kesemua ahli rombongan kami. Kami bertolak seawal 6.00 pagi ada yang 5.30 pagi dah bertolak dan solat Subuh dalam perjalanan. Semuanya kerana mengejar trip bot pukul 7.00 pagi. Namun dalam pada itu Cg Afiza sekeluarga dan Kaunselor Rohimah terlepas bot, terpaksalah mereka membeli tiket yang baru utk ke Jeti Kuah.

Apa-apa pun utk ke sana kami perlu menaiki 3 buah bot, satu dari Kuala Perlis, then dari Jeti Kuah ke Pulau Payar then kena tukar bot di tgh laut utk naik bot kecil pulak utk ke Jeti Pulau Payar. Semuanya syarat utk menjaga hidupan laut di pulau ini. Kami sampai di Pulau Payar sekitar pukul 11.00 pagi setelah bertolak dari Kuah pukul 10.00 pagi.Padaku berbaloi aku berkorban masa dan wang ringgit sebab dapat lihat keindahan taman Laut Pulau Payar yang masih terpelihara hidupan akuatiknya. Mengembara di atas muka bumi Allah adalah sesuatu yang dituntut supaya kita boleh melihat kebesaran dan kekuasaan Allah swt yang menciptakan alam ini. Sedih juga kerana pegawai taman laut memaklumkan bahawa satu bahagian kawasan hidupan terumbu karang di pulau ini telah ditutup kerana musnah akibat permukaan laut yang panas belakangan ini(terumbu karang sensitif kepada suhu yang panas). Di pulau ini juga tiada bekalan air tawar, jadi kena bawa air mineral banyak2, sbb air paipnya ialah air masin. Lain-lain kemudahan seperti surau, chalet, pusat informasi, tapak perkhemahan, trek jungle trecking, pondok rehat, tandas dan tempat persalinan yang disediakan mencukupi dan bersih.

Kejernihan air laut dan putihnya pasir di pantai ini cukup menakjubkan. Ikan-ikan pelbagai jenis jinak berenang hingga ke gigi pantai. Subhanallah. Kalau dapat scuba diving lagi menarik, namun snorkeling pun aku tak lepas sbb tak pandai mengapung diri di atas air. Kesudahannya selesai juga satu inhouse, kami dpt kutip ilmu ttg alam sekitar di sini dgn membawa pulang kenangan dan vcd tentang taman laut utk Pusat Sumber sekolah dan Panitia Geografi. Ada masa bolehlah digunakan dalam P&P kepada pelajar2.

Letih juga kerana bangun seawal 4.30 pagi dan jam 9.00 malam baru sampai di rumah semula. Alhamdulillah semuanya selamat. Nanti ada kesempatan seronok juga jika dapat bawa anak2 ke sana melihat sendiri keindahan taman laut Pulau Payar.

4 comments:

  1. Masyaallah!indah sungguh penciptaanNya...ana berasa sgrt takjub!Syukran ya ukht sbb ltk pic tu..psfm skola musleh ya?gmbr di tepi ini...kalau ya..ana x plajar hira, shah alam..

    ReplyDelete
  2. Anak2 ana sekolah musleh Al Azhar kat Jitra. Ana cikgu kat SMK Pulau Nyior, Jitra. Salam perkenalan.

    ReplyDelete
  3. berapa malam disana saya berminat nak kesana ,dari kuala kedah xde bot ke?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete